Mary-Anne Huberts is Beleidsmedewerker Werk en Inkomen bij de gemeente Lingewaard. In het voorjaar van 2017 heeft ook Lingewaard meegedaan met het project Speaking Minds, in samenwerking met het Astrum College in Velp. Het project trok de gemeente Lingewaard aan, omdat zij veel meer in gesprek wilden gaan met de doelgroep. “Jongeren zijn een aparte tak van sport en om iets voor hen te willen betekenen, moet je weten wat zij nodig hebben.”

Mary-Anne vertelt over het project en wat de gemeente met de adviezen heeft gedaan. 

“We hebben ervoor gekozen om advies te vragen over het Kindpakket.” Het Kindpakket is een verzameling van regelingen voor kinderen die in armoede leven. Zo kunnen kinderen sporten, muziekles nemen of een bijdrage voor bijvoorbeeld een laptop krijgen. Het Kindpakket is bedoeld voor een gezin dat rond moet komen van minder dan 120 procent van het sociaal minimum.

“Het pakket hebben wij begin 2017 verstrekt aan 300 gezinnen die zich bij ons hadden aangeschreven. We hebben alles gedigitaliseerd, dus het Kindpakket hebben we in een webshop gezet. Zo kunnen de aanvragen anoniem verlopen.” De groep jongeren van het Astrum College heeft 10 weken lang nagedacht over de inhoud van het items die je via de webshop kunt bestellen. Hieronder zie je de adviezen die de jongeren aan de gemeente Lingewaard hebben gegeven.

  • Zorg dat er voldoende aanbod is voor jongeren om hun schoolspullen te kopen via de webshop. Hierbij kan gedacht worden aan spullen als een goede laptop, een schooltas of een fiets. Het zou goed zijn om een standaard schoolpakket aan te bieden.

  • Informeer ouders via de mail als er een belangrijke gebeurtenis aankomt waarvoor hun kind spullen nodig heeft. Stuur ouders bijvoorbeeld een bericht als de school weer begint en bied gelijk het standaard schoolpakket aan.

  • Zorg voor een breed aanbod aan sport. Dus niet alleen de populaire sporten moeten te vinden zijn in de webshop. Sport is goed voor de sociale contacten.

  • Zorg dat gezinnen ook kunnen kiezen uit een uitje zoals het pretpark of de speeltuin, of bied met korting een goedkoop weekendje weg aan.

  • Zorg dat jongeren ook kaarten kunnen kopen voor evenementen en festivals. Het is belangrijk voor jongeren om net als hun leeftijdsgenoten ook deel te kunnen nemen aan (lokale) evenementen en festivals. Bied hierbij ook mogelijkheden voor vervoer aan.

  • Vrijwilligers kunnen via de webshop hun diensten aanbieden. Denk hierbij aan een taxiservice of hulp bij het organiseren van een kinderfeestje.

Daarnaast hebben ze ook nagedacht over de promotie van de webshop. Hier kwamen de volgende adviezen uit:

  • Plak posters van de webshop in bushokjes en in de bus zelf.
  • Maak reclame en informeer jongeren via sociale media.

“We hebben ons voor nu op lokale adviezen gericht. Sportverenigingen en lokale ondernemers kunnen zich inschrijven voor de webshop. Wat betreft de promotie van de webshop, daar gaan we nog naar kijken wat we hier in 2018 mee kunnen doen. We hebben een goede relatie met Stichting Leergeld, samen gaan we in 2018 aandacht besteden om te zorgen dat het Kindpakket ook bekender wordt bij ROC’s. Daarnaast hebben we ook aan de jongeren die uit Arnhem kwamen gevraagd wat ze van de stadspas vonden. Ze gaven aan dat dit niet hun voorkeur had, dit was een interessante bevinding voor ons.”

“De kracht in dit project zit hem in de samenwerking. Speaking Minds weet op een leuke en informatieve manier jongeren te betrekken. De gemeente is op de hoogte van de ontwikkelingen en de school die precies weet waar de jongeren zitten.”

Mary-Anne Huberts, Beleidsmedewerker Werk en Inkomen, Lingewaard

Hebben jullie de jongeren betrokken bij het uitwerken van de adviezen?

Ja, we hebben hen na het project uitgenodigd. We hebben het e.a. met hen afgestemd. Hun statement was: “Doe wat je zegt en zeg wat je doet.” Dit hebben we dan ook zeker meegenomen en uitgevoerd!

Hebben jullie nog contact met Astrum College?

“Ja, we hebben nog een vervolgafspraak gehad met het Astrum College. Je moet ook goed contact hebben met de scholen, want daar zit de doelgroep die wij willen bereiken. De adviezen werden gegeven door niveau 2, wat wel spannend is, maar dat is toch de doelgroep waar je advies van wil.”

Hoe hebben jullie de aansluiting kunnen vinden met de jongeren?

“Door jezelf ook open te stellen aan de jongeren. Als jij jezelf openstelt, doen zij dat ook. Je moet echt aansluiting vinden bij de beleving en taal van de doelgroep, wil je daar iets uitkrijgen. De chemie moet hem in de aansturing zitten. Het is ook een mooie driehoek: Speaking Minds, de school en de gemeente. We zijn hier met z’n allen echt in geslaagd.”

Wat is de kracht van Speaking Minds?

De kracht in dit project zit hem in de samenwerking. Speaking Minds weet precies hoe je de taal van de jongeren spreekt. De gemeente is op de hoogte van de ontwikkelingen en de school die precies weet waar de jongeren zitten.