Projecten
Onder het Speaking Minds programma vallen de projecten Armoede en Schulden, Speaking Minds MDT en ALL-IN.
Ook zijn er twee pilots op het gebied van Veilig Opgroeien en Seksuele- en Genderdiversiteit.






Waarom Speaking Minds?
JONGEREN EN BELEIDSMAKERS KOMEN SAMEN
Jongeren willen graag hun stem laten horen als het over plannen en beslissingen gaat die hen direct raken, maar zij hebben soms het gevoel dat er niet naar hen geluisterd wordt. Voor gemeenten is het waardevol dat jongeren tmeepraten over beleid, maar het is vaakmoeilijk om deze doelgroep te bereiken. Door Speaking Minds krijgen jongeren een beter beeld van de overheid, ze leren dat zij invloed kunnen hebben op beleid. Tegelijkertijd komt de gemeente te weten wat de jongeren vinden en wat zij graag anders zien.
JONGEREN HEBBEN EEN BELANGRIJKE INVLOED
Tijdens een traject ontdekken jongeren hun talenten en leren zij zich uit te spreken. Zij krijgen vaardigheden waar ze de rest van hun leven baat bij hebben. Ook leren zij dat ook zij een grote invloed hebben en beleid zelf kunnen veranderen. Hierdoor neemt niet alleen hun eigen zelfvertrouwen toe, maar ook het vertrouwen in de overheid. Jongeren staan niet aan de zijlijn, maar denken en praten mee en gaan in discussie met beleidsmakers.
TERUGKOPPELING IS ESSENTIEEL
Binnen een half jaar na de start van het traject laat de gemeente de jongeren weten wat er met hun adviezen is gebeurd en welke plannen er opgepakt worden. Die terugkoppeling is ontzettend belangrijk. Hierdoor merken jongeren dat zij ook echt serieus worden genomen en dat zij iets kunnen toevoegen.
JONGEREN BLIJVEN BETROKKEN
Jongeren zijn ontzettend belangrijk voor onze samenleving, maar er wordt soms niet genoeg naar hen geluisterd. Inmiddels hebben veel gemeenten en scholen gewerkt met Speaking Minds en zijn er duurzame lokale netwerken ontstaan tussen gemeenten, jongeren, jongerenwerkers, scholen en andere betrokkenen. Ook zijn er lokale Speaking Minds trainers opgeleid, zodat jongeren blijvend worden betrokken bij het maken van beleid.