Jongeren geven Harderwijk ‘eye-openers’ door Speaking Minds

“Een eye-opener,” noemde wethouder Maarten Reckman in Harderwijk enkele adviezen van de jongeren van het Morgen College. Zij hebben deze gemaakt onder begeleiding van de Speaking Minds-methode. De jongeren zelf vinden hun oplossingen op de vraag die de wethouder stelde vrij logisch.

“Kijk,” zegt Jordi. Hij pakt zijn telefoon erbij en opent de app Snappchat. Dit is een sociaal media-platform dat veel gebruikt wordt onder tieners. “Ik heb hier een chat aangemaakt die ik Schoolslaaf heb genoemd. Dan typ ik in ‘wat is 1+1?’ en krijg ik direct antwoord.” Samen met Henk adviseerde hij de gemeente Harderwijk om een soortgelijke chat te maken voor haar bewoners, gebaseerd op Artificial Intelligence. “De gemeente kan ook zo’n chat maken voor bewoners. Bewoners kunnen dan intypen dat ze geldzorgen hebben. De gemeente kan dan antwoorden met een kant en klare tekst,” voegt Henk toe. Hij haalt zijn schouders op. Dat gemeentes daar nog niet eerder aan gedacht hebben.

Bruikbare details

“Veel weet je natuurlijk wel,” aldus wethouder Reckman in Harderwijk. Hij gaat over het sociaal domein in Harderwijk en wilde met Speaking Minds praktisch opgeleide jongeren laten meepraten in zijn gemeente. “Maar toch geven ze je veel eye-openers. Zo adviseerden ze net om influencers in te zetten om voorlichting te geven over geldzorgen. Natuurlijk weet ik van influencers, maar om over hen te horen van de jongeren in de context van armoede is anders en erg bruikbaar.” Het zit ‘m ook vaak niet in de algemene ideeën, maar in de details. “Bijvoorbeeld dat we jongeren op hun 17e een brief moeten versturen om ze te informeren over wat er financieel op hun afkomt. We wilden dit doen op hun 18e, maar op de 17e is eigenlijk veel logischer.”

Volgens de jongeren moet de gemeente ook niet alleen zenden, maar ook vragen. Zo adviseert een groepje jongeren de gemeente om betere voorlichting te geven. Maar wat is dan beter? “Ze moeten ook aan jongeren zelf vragen hoe zij het ervaren.”

Uit de koker

Ook beleidsmedewerkers Naomi en Rieneke zijn blij met de bruikbare adviezen. Zij hebben veel geleerd van de jongeren tijdens het traject. “Ze reageren heel verfrissend, zonder filter. Zij denken niet aan hoe hun advies over zou komen op anderen en denken niet in kokers. Zij maken ons ervan bewust dat wij dat dus wel doen.”

Zelf adviezen uitvoeren

In Harderwijk is het Speaking Minds-traject gekoppeld aan Maatschappelijke Diensttijd. Dit houdt in dat de jongeren hun advies zelf uit gaan voeren. Hier heeft de wethouder expres voor gekozen. “Het is belangrijk dat jeugd iets voor een ander doet, dat is belangrijk voor de ontwikkeling.” En het helpt de beleidsmedewerkers om goed het idee uit te laten voeren. “Zo kunnen ze zelf de brief gaan schrijven die 17-jarigen gaan ontvangen over hoe met geld om te gaan. Ik ben benieuwd naar hoe ze dat doen.”

Duurzaam

Harderwijk vindt jongerenparticipatie erg belangrijk en probeert dat dan ook op meerdere fronten te borgen. Daarom heeft ze gekozen voor het train-de-trainer traject van Speaking Minds, waarbij we in de gemeente ook een lokale trainer opleiden. Dit is vaak een jongerenwerker of beleidsmedewerker. We maken hen bekend met de methode zodat ze deze in kunnen zetten om verschillende jongeren op verschillende beleidsterreinen te vragen om advies. “Dat doet onze jongerenwerker vanaf nu twee keer per jaar bij verschillende klassen. Daarnaast hebben we een jaarlijks jongerendebat in de raadszaal,” vertelt wethouder Reckman trots. Zo heeft Harderwijk jongerenparticipatie duurzaam geborgd.